23948sdkhjf

IMO vil tabte containere til livs – foreslår krav om registrering til opsporing

Den internationale søfartsorganisation IMO vil have containere registreret, så man kan finde frem til rette ejermand, hvis containeren ryger over bord og ender i havet. Men det er ikke lige sådan at indføre, mener maritimt analyseinstitut

I løbet af foråret 2022 vil IMO diskutere, hvad de kan gøre ved de mange containere, der hvert år ender i havet efter at være faldet over bord fra containerskibene.

En af løsningerne er at registrere alle containerskibe, så man ad den vej kan finde rette ejermand og stille vedkommende til ansvar for svineriet.

Det skriver Ingeniøren, som har lavet en længere artikelserie om de mange containere, der hvert år ender i havet.

For det er et stigende problem, særlig i disse tider, hvor antallet af containere, der fragtes tværs gennem verdenshavene, er flere end nogensinde før.

Siden 2008 er ca. 1400 containere endt i havene om året, men de sidste tre måneder vurderes det tal til at være hele 8000 containere, som er røget over bord, alene i Stillehavet.

Det er brancheorganisationen World Shipping Council, der tæller de vildfarende containere sammen. De tal skal i øvrigt tages med et gran salt. Netop fordi containerne ikke er registreret, hviler tallene på et skøn, og det frygtes, at der er et stort mørketal, så det reelle tal er en del højere.

Af den årsag har IMO reageret med et varsel om, at der skal gøres noget.

- IMO har taget sagen op, fordi de anerkender, at tab af containere udgør et miljøproblem, især med hensyn til plastforurening. De seneste måneders rekordhøje tab af containere har skabt et øget pres fra medlemslande og industrien selv til at tage affære, siger Jeppe Skovbakke Juhl, Manager i BIMCO.

Omstændigt at tracke

Ifølge Surfriders, som er en maritim NGO, er det blot 2,6 procent af alle de tabte containere, som ender med at blive fundet og indsamlet igen.

Derfor kan det være en stor fordel at tracke containerne, men det er også et stort arbejde at sætte i værk. På nuværende tidspunkt er der nemlig ingen digital registrering af containerne. IMO har ikke selv oplyst, hvordan de forestiller sig en registrering, men en åbenlys løsning kunne være at tilføre GPS-trackere til containerne.

Et omstændigt arbejde, mener analyseinstituttet Sea Intelligene, der har udtalt sig til Ingeniøren i forbindelse med historierne om de tabte containere.

- Hvis hver eneste container skal kunne trackes, vil det kræve, at hver enhed har sin egen GPS-sender med batteri. Det har ingen containere i dag, og det vil kræve en ret markant og voldsom opgradering af de millioner af containere, der dagligt transporteres på tværs af verdenshavene, siger Alan Murphy, direktør i SeaIntelligence.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095