23948sdkhjf

Chaufføruddannelsen er blevet bedre

Uddannelse af chauffører har ikke altid været tidssvarende, men den er blevet bedre nu.

 Når man taler om uddannelse på chaufførområdet, er der to områder, som ITD’s chefkonsulent Anders Jessen mener er aktuelle netop nu. Der er den faglige uddannelse som chauffør – og den lovpligtige efteruddannelse for chauffører.

- I gamle dage fik mange det store kørekort, mens de var soldat. Så kunne de blive ansat som chauffør i en vognmandsvirksomhed bagefter. Sådan er det ikke længere. I dag skal du helst have en uddannelse bag dig.

- Der er ikke lovpligtigt med den faglærte chaufføruddannelse, men jeg synes der er for mange, der ikke tager den. Den varer 3½ år og man får jo en god lærlingeløn under uddannelsen.

- Der var i opstarten nogle uhensigtsmæssigheder ved den faglærte chaufføruddannelse. Man kunne for eksempel ikke tage det store kørekort lige til at starte med, men man måtte vente næsten et års tid inde i uddannelsen. Derfor var mange vognmænd lidt tilbageholdende med at tage en chaufførlærling, som man ikke kunne bruge i forholdsvis lang tid; men det er heldigvis ændret nu. I dag er køreprøven rykket længere frem i uddannelsesforløbet.

Lovpligtig efteruddannelse
Uanset om man er uddannet chauffør eller ej skal man hvert femte år gennemføre en efteruddannelse for chauffører. Den kom til for omkring 10 år siden og består af et kursus, som varer en uge.

- Efteruddannelsen blev indført af EU, og den er fin, for den giver fælles vilkår for alle chauffører i EU, siger Anders Jessen, som også fortæller, at der har været en del kritik af efteruddannelsen.

- Mange oplevede i starten, at det de gennemgik på uddannelsen, dels var emner, som de allerede kendte til, dels ikke passede til den type kørsel, de havde specialiseret sig i.

- Og når de så skulle på efteruddannelse igen efter fem år, var det i nogle tilfælde den samme lærer, den samme bygning, det samme materiale og det samme indhold – ja, og det var såmænd også den samme kaffe!

- Der har været kritik af, at fornyelsen ikke har været, som den burde. Det ved jeg, at Færdselsstyrelsen og skolerne har arbejdet med, og jeg er glad for, at det i dag ikke er helt den samme udfordring som i starten, slutter Anders Jessen.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062