23948sdkhjf

Opsvinget fortsætter for Scania

Både ordreindgang og leverancer er steget kraftigt i første halvår.

Opsvinget fortsatte for Scania i årets første og andet kvartal. Både ordreindgangen og leverancerne er steget  kraftigt i forhold til året før. 

Nettoomsætningen er steget med 28 procent i første halvår 2021 til 74,7 milliarder svenske kroner mod 58,4 milliarder året før. Driftsresultatet er i samme periode steget med 246 procent - fra 2,8 til 9,7 milliarder SEK sammen lignet med 2020.

- Vi har undgået uplanlagte produktionsstop på trods af en fortsat meget anstrengt situation med komponentmangel i forsyningskæden, siger Scanias adm. direktør Christian Levin i en kommentar til regnskabet.

- Samarbejdet mellem leverandører, medarbejdere og fagforeningen har været vellykket, og takket være en god dialog med vores kunder har vi fundet løsninger til at minimere en negativ indvirkning på leverancer til dem. Desværre ser vi ikke, at manglen på halvledere vil være forbi i den nærmeste fremtid, men det er noget, vi stadig skal kæmpe med.

Ikke vækst i alle forretningsområder

- At vores kunders transportaktivitet er høj, kan vi både måle gennem driftsdata fra tilsluttede køretøjer og se i ordreindgangen til lastbiler, fortsætter Christian Levin. Til gengæld må han konstatere, at efterspørgslen på busser er meget lav på grund af COVID-19 pandemien.

Serviceforretningen fortsætter med at vokse, og Scania har formået at holde størstedelen af sine værksteder åbne under de forskellige bølger af pandemien. 

Endelig er der også positive tendenser for Scanias finansieringsselskab, Financial Services, hvor antallet af nye finansierede køretøjer stiger ligesom kundernes betalingsevne heller ikke fejler noget.

Flere forbundne køretøjer

Sidst men ikke mindst glæder Scanias topchef sig over, at der nu er over 500.000 forbundne Scania-køretøjer på de markeder, hvor Scania opererer. Det betyder, at størstedelen af Scanias bilpark nu er forbundet og kan følges online. 

- Dataindsamlingen fra en så stor portefølje giver værdifuld indsigt i kundeadfærd og muliggør analyse af vores produkter i drift, siger Christian Levin. 

- Disse oplysninger er afgørende for vores evne til at levere bæredygtige transportløsninger. Vi er i stand til at øge servicetilbuddet til kunderne, hjælpe dem med at reducere CO2-udslippet og følge aktivt op på vores egne og kundernes klimamål.

- Trin for trin gør vi nye resultater med hensyn til bæredygtig transport. Vi kommer med en helt ny og endnu mere brændstofeffektiv platform til vores forbrændingsmotorer til efteråret. Desuden øger vi hele tiden vores salg af el-biler, slutter Scania-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125