23948sdkhjf

Flåden vokser - alligevel rykker Danmark en plads ned over verdens største skibsfartsnationer

Selvom den danske flåde er vokset det seneste år, er andre landes flåder vokset mere. Danmark rykker derfor en plads ned på listen over verdens største skibsfartsnationer.

Danmark kan ikke længere kalde sig for verdens femtestørste skibsfartsnation.

Det viser helt nye tal fra Danske Rederier, som har målt verdens flåder på den såkaldte opereret tonnage, som er den indre volume på et skib.

Femtepladsen er blevet overtaget af Hong Kong, som har udvidet deres flåde markant det sidste år.

Ifølge Danske Rederier opererede Danmark med 63,4 mio. BT, mens Hong Kong ved udgangen af juni opererede med 64,4 mio. BT.

Brancheorganisationen er dog positive over, at den danske flåde trods alt stadig er i tiltagende vækst, til trods for at Danmark rykker en plads ned ad listen.

- Jeg glæder mig over, at vores flåde stadig vokser, og at vi stadig er blandt verdens allerstørste søfartsnationer. Det sagt skal jeg da være ærlig at sige, at jeg har vænnet mig til at sige, at vi er verdens femte største søfartsnation, og det er da aldrig sjovt at gå en plads ned, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Grækenland stadig størst

Danske Rederier laver deres liste målt på opereret tonnage, og her er Grækenland igen størst. Herefter følger Kina, Singapore, Japan, Hong Kong, hvorefter Danmark følger efter som nummer seks.

Kigger man isoleret på de skibe, der sejler under dansk flag, fortsætter kurven opad. 1. juli var der 774 skibe under dansk flag. Dermed har 10 skibe hejst Dannebrog i hækken i det første halvår af 2021.

Det betyder, at Dannebrog er det 12. største flag i verdensflåden.

- At det danske flag bliver ved med at vokse, er et udtryk for, at flaget er konkurrencedygtigt og skal ses som et kvalitetsstempel, der viser, at der er styr på sagerne. Den flotte position skal vi blive ved med at udbygge, siger Anne H. Steffensen.

Opgørelsen af opereret tonnage inkluderer handelsskibe, passagerskibe, offshore-skibe og diverse skibe såsom slæbebåde.

Krigsskibe, fiskeskibe og andre ikke-handelsskibe, herunder fartøjer og konstruktioner, der ikke kan sejle selv, indgår ikke i opgørelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078