23948sdkhjf

Danmarks største containerhavn fik sin tunnel: - En markant anerkendelse

Et bredt flertal i Folketinget har netop besluttet at bygge en tunnel mellem Marselis Boulevard og Aarhus Havn. Marselistunnellen bliver bygget og betalt af statslige midler, og projektet har en skønnet anlægsudgift på 2,7 mia. kr.

- Det er en markant anerkendelse af, at Aarhus Havn er hele Danmarks havn og Danmarks internationale havn. Med den beslutning har det politiske Danmark sikret Aarhus Havns vækstmuligheder og dermed vores placering på fremtidens Danmarkskort. Vi er meget glade i dag, siger Aarhus Havns CEO Thomas Haber Borch.

Nu er beslutningen taget, men der kommer til at gå en del år, før den første lastbil kommer til at køre igennem tunnelen. Staten forventer, at projektet igangsættes i 2025, og inden da skal der gennemføres miljøkonsekvensvurdering og udbud. Selve anlægsperioden vil tage cirka fem år, og tunnelen vil således stå færdig i omkring år 2030.

- I anlægsperioden er det helt afgørende, at vores kunder sikres fremkommelighed, så de let og smidigt kan komme til og fra havnen, mens byggeriet står på. Derfor vil jeg appellere til, at der politisk bliver taget hånd om den problematik så hurtigt som muligt – og meget gerne i samarbejde med transporterhvervet, siger Thomas Haber Borch.

Beslutningen om at bygge Marselistunnellen er en del af et større infrastrukturforlig, der også betyder en udvidelse af E45 til seks spor på strækningen fra Aarhus S til Aarhus N og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S.

- Vi har kunder, der i spidsbelastningsperioder holder i kø på E45 for at komme frem til Aarhus Havn. Derfor er motorvejsudvidelsen endnu en rigtig god nyhed for hele Produktionsdanmark og for transporterhvervet, når dansk eksport skal ad motorvejen via havnen og videre ad søvejen ud i hele verden, fastslår Thomas Haber Borch.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062