23948sdkhjf

Danske særregler er en tand for skrappe – Vognmænd fravælger at udføre transport i Danmark

Mens retssagen mod Kurt Beier Transport netop er begyndt, er den lovgivning, der fulgte i kølvandet på sagen for længst vedtaget og trådt i kraft.

Fra årsskiftet har udenlandske virksomheder skullet aflønne deres chauffører svarende til dansk overenskomst ved kørsel i Danmark, og der har været pligt til at forhåndsanmelde alle ture og registrere en lang række andre oplysninger i et nyt IT-register.

Derudover er der krav om at medbringe omfattende dokumentation for det seneste år. Den dokumentation omfatter ansættelseskontrakt, lønsedler, udspecificering af udregningsmetoden for den danske løn, beviser for lønudbetaling, arbejdstidsopgørelser og fragtbreve.

Det skal alt sammen skal være oversat til dansk eller engelsk. 

Formålet med lovgivningen er at bidrage til fair konkurrence og lige arbejdsvilkår for chauffører i vejtransportbranchen, men ifølge Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD) har konsekvensen også haft en negativ effekt for Danmark.

Fravælger transport i Danmark
- Vi ser en tendens til, at udenlandske vognmænd fravælger at udføre transport i Danmark, siger Jesper Kronborg, der er sekretariatschef i SLD.

- Det er ikke fordi, der er modvilje mod at betale den udenlandske chauffør dansk løn; men det er simpelthen fordi, registrerings- og dokumentationspligten er så omfattende og omstændig at leve op til.

- De administrative byrder er så uforholdsmæssigt store, at de reelt blot fungerer som et benspænd for at levere transportydelser i Danmark. Når der så også er udsigt til bøder i størrelsesorden på 10.000 kr. for fejl i registreringen, vælger mange udenlandske vognmænd at gå uden om Danmark.

Dyrt for Danmark
EU’s indre marked med arbejdskraftens og varernes fri bevægelighed har gang på gang bevist at være en stor gevinst for et lille land med en åben økonomi som Danmark. Hver gang der indføres danske særregler, der de facto virker som en barriere, risikerer man i sidste ende at gøre det dyrere for det danske samfund, fortsætter Jesper Kronborg.

- For nogle kan det sikkert tolkes som en positiv konsekvens af loven, at de udenlandske vognmænd kører uden om Danmark, men der er en forkert anskuelse.

- Der er i øjeblikket stor travlhed i transportbranchen. Coronaens forsatte indtog i verden har i særdeleshed ændret danskernes forbrugsvaner og købekraft. Godsmængderne er steget markant der seneste år. Det lægger helt naturligt et pres på den kapacitet, der er i markedet. Derfor er der behov for et samarbejde med udenlandske vognmænd.

Mangel på chauffører
En virksomhed som Danske Fragtmænd oplever store udfordringer med at skaffe chauffører og materiel nok til at løse de opgaver, man skal for kunderne. Derfor er adm. direktør Jørn Skov fra Danske Fragtmænd ikke begejstret for de danske særregler.

- De nationale særregler presser ikke kun danske transport- og logistikvirksomheder, der samarbejder med de udenlandske vognmænd; men det rammer også de danske vognmænd, da der samlet set tages kapacitet ud af markedet på et tidspunkt, hvor der er behov for det modsatte, siger Jørn Skov.

- Jeg er glad for indførelsen af EU’s vejpakke, der giver en sundere og mere afbalanceret konkurrencesituation; men når de danske særregler kommer oven i EU’s Vejpakke, medfører det meget bøvl, risiko for fejl og administrative omkostninger.

Kontrollen er rettet mod de forkerte
- Vi oplever, at myndighedernes kontrolindsatsen er rettet mod de vognmænd, der rent faktisk registrerer sig og forsøger at følge reglerne til punkt og prikke. Fokus burde i højere grad koncentrere sig mod dem, der ikke gør, siger branchedirektør Jesper Kronborg. 

- Nationale særregler på et internationalt reguleret transportmarked er gift for både branchen og samfundet. Vi skal lade være med at tro, at kapaciteten bare er ligeglad med nationale særregler og at det ikke får effekt. Det gør det, og det koster lynhurtigt både penge og konkurrencekraft for både transportvirksomhederne og transportkøberne – og forbrugerne må betale prisen.

SLD: Lav regler for hele EU
- Vi forsøger ikke at bestride formålet eller de gode intentioner, der ligger til grund for loven, og vi tager klart afstand fra de forhold, der blev afdækket i Padborg; men hvis formålet vitterligt er at skabe sunde og lige konkurrenceforhold i branchen, bør man ikke se isoleret på Danmark og opsætte nationale særregler. Så bør man opsætte regler, der gælder på tværs af grænser i EU’s Vejpakke.

- Vi er en del af et europæisk fællesskab og transportmarkedet er grænseoverskridende, slutter Jesper Kronborg, branchedirektør i SLD.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079