23948sdkhjf

Lufthavnene efterspørger stadig flere investeringer fra regeringen: - Risikerer at sakke bagud

Regeringen fremlagde for en måneds tid siden sit udspil til fremtidens infrastrukturplaner, og det trækker stadig reaktioner i det danske erhvervsliv.

Både Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn er nemlig ikke udpræget tilfredse med planerne, der ellers lægger op til trecifrede milliardinvesteringer – det handler bare ikke så meget om luftfarten.

Til Børsen fortæller lufthavnsdirektør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye, at han frygter, at den i forvejen lammende krise, der har sendt aktiviteten i CPH ned på 1970-niveau og formentligt kostet 8-10.000 job i sektoren, bliver værre, fordi politikerne glemmer at sende investeringer i retning af luftfarten.

- Vi risikerer at sakke bagud i forhold til andre lande, hvor man må regne med, at der vil blive investeret meget og hurtigt i luftfarten for at støtte erhvervsliv og eksport, siger han.

Skuffelse i Billund

Hos landets andenstørste lufthavn i Billund var man hurtige til at melde ud, at man anså Regeringens planer som en underkendelse af ”lufthavnens bidrag til dansk økonomi og internationale tilgængelighed”.

- Jeg er meget skuffet over, at regeringen bruger store ord som den mest omfattende transportplan nogensinde, taler om balance i Danmark og balance mellem land og by, og så vælger at se fuldstændig bort fra Danmarks andenstørste lufthavn med fire millioner passagerer, som er et afgørende internationalt knudepunkt for Danmark, udtalte Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.

I Billund ønsker de sig nemlig brændende en jernbaneforbindelse, men den idé blev endnu en gang fejet af banen, da transportminister Benny Engelbrecht (S) fremlagde regeringens planer, med argumentationen om, at realiseringen af banen vil påvirke den eksisterende trafik på den skrå bane mellem Struer/Holstebro/Herning-Vejle, og at det ikke vil være muligt at indsætte myldretidstog på strækningen.

Det svar var Jan Hessellund dog ikke tilfreds med.

- Det er meget undrende, at transportministeren holder fast i hans argumentation om at afskaffe banen til Billund, når NIRAS og leverandøren til signalsystemet, Thales, fastholder, at argumentet simpelthen ikke er sandt.

– Det er udelukkende en politisk beslutning at sløjfe banen, for en bane til Billund har ingen betydning for trafikken mellem Struer-Vejle med det nye signalsystem, der udrulles mellem Struer og Vejle i 2022, som transportministeren ellers priser meget højt.

Ifølge Billund Lufthavn bakker Dansk Industri, Dansk Erhverv og Erhverv Aarhus op om baneservicering til Billund, mens blandt andre Grundfos, Jysk, Bestseller også gerne så jernbanen realiseret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062