23948sdkhjf

Vil reducere antal container-flytninger med 30 procent: - Hundrede af millioner af dollar at spare

Skibe, lastbiler og kraner har i snart 40 år stablet containere mere eller mindre tilfældigt på havneterminaler over hele verden, fortæller Peter Ludvigsen, CEO og stifter af Blockshipping.

Virksomheden fra Lyngby modtog støtte fra EUDP’s særpulje til Det Blå Danmark i efteråret 2020 til demonstration af en ny teknologi, der med afsæt i kunstig intelligens og datasæt fra store havneterminaler kan optimere håndteringen af containere betragteligt.

- Tilfældig stakning af import-containere er normalen på alverdens terminaler – og det vil vi gerne gøre op med til fordel for alle. Vi tager kort og godt eksisterende container-data fra terminalerne og forbedrer dem gennem vores AI-model, siger Peter Ludvigsen.

Med den nye AI-IDP-teknologi (Import Dwell Time Prediction, red.) vil Blockshipping i EUDP-projektet kunne reducere antallet af container-flytninger med 30 procent i hver terminal ifølge Blockshipping.

Der er cirka 1000 containerterminaler globalt. 

Endnu flere kunder

Med i projektet er også virksomhederne Mindsoft og 2021.AI. Mindsoft udvikler brugerplatformen, der gør det nemt for Blockshipping at se performance data og supportere kunderne. 2021.AI leverer den kunstige intelligens, der ligger bag Blockshippings software.  

I projektet demonstrerer Blockshipping AI-platformen hos flere kunder; en terminal i Østersøen, en på USA’s vestkyst og snart også en i Afrika.

- En udfordring har været COVID-19, der har skubbet vores planer. Hvad vi kunne have nået på en måned har taget flere måneder, blandt andet fordi vi ikke kan mødes med folk rent fysisk. Det har været frustrerende, men det lysner nu, og vi tror på de mål, vi har sat os. Støtten – først fra Danmarks Maritime Fond – og nu fra EUDP har gjort det muligt for os at komme i gang og vækste, siger Peter Ludvigsen.

40 kunder i 2023

For Blockshipping er der både forretning og en mere bæredygtig fremtid i pipeline, hvis planerne går som forventet.

- Hvis vi når vores mål om at have 40 kunder globalt i 2023, kan vi spare 97.000 tons udledt CO2, fortæller Peter Ludvigsen fra Blockshipping. Han fremhæver også optimering af plads på den enkelte terminal som en positiv effekt, hvis terminalerne organiserer deres containere bedre.  

- Vi kan hjælpe terminalerne til at stable containere i fire lag frem for tre, som er den typiske højde i dag. Det er en kæmpe fordel, hvis man mangler plads, der typisk ellers skal tilkøbes som areal. Og areal på for eksempel havne er dyrt, så der er hundrede af millioner af dollar at spare ved at stacke sine containere klogere, fortæller Peter Ludvigsen.

Næste milepæl i projektet er at skrive kontrakt med en tredje kunde i Afrika, hvor teknologien kan blive implementeret. Det er nemlig sådan med maskinlæring, at teknologien bliver bedre og bedre jo mere den fodres med datasæt fra forskellige terminaler.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141