23948sdkhjf

Alstom skal levere fremtidens tog: Største investering i DSB's historie

Det bliver franske Alstom, som skal levere de nye elektriske tog, der vil fuldende DSB's arbejde med omstilling fra dieseltog til elektriske tog i Danmark frem mod 2030. Et bredt politisk flertal har netop tilsluttet sig DSB's beslutning om valget af Alstom som leverandør.

Det fortæller Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Indkøbet af nye el-togsæt er den største investering i DSB’s historie, og den samlede investering beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.

FAKTA: "Fremtidens Tog"

Den 1. februar 2018 besluttede et bredt politisk flertal af Socialdemokratiet, Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet at igangsætte udbudsprocessen for indkøbet af nye el-tog.

Indkøbet af nye el-tog er tredje element i indkøbsprogrammet Fremtidens Tog. Der er forinden dette indkøb investeret i nye el-lokomotiver og nye vogne.

Forligskredsen bag den politiske aftale om indkøb af nye el-tog (regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet, Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti) har på et møde 12. april tilsluttet sig DSB's beslutning om valg af leverandør til det store indkøb af nye el-tog.

De nye el-tog skal erstatte de nuværende, aldrende IC3, IR4 og IC4-tog. De bliver dermed rygraden i landdelstrafikken, som binder Øst- og Vestdanmark sammen - ligesom de vil blive indsat i driften i dele af den regionale togtrafik.

- Det er en historisk dag for DSB og for den kollektive transport i Danmark. Med bestillingen af nye el-togsæt kan vi se frem til at pensionere de aldrende dieseldrevne tog inden for en kort årrække. Allerede om cirka 3,5 år bliver de første el-togsæt leveret, og kunderne kan se frem til en mere effektiv togdrift med god komfort og højere punktlighed, siger Peter Schütze, bestyrelsesformand i DSB.

Mindre vedligehold - mere bæredygtighed

De elektriske tog har flere fordelene ifølge adm. dir. i DSB, Flemming Jensen.

- En ny, ensartet og elektrisk togflåde kræver mindre vedligeholdelse end vores nuværende aldrende dieseltog. På den måde bidrager dagens beslutning både til mere bæredygtighed, når det gælder miljø og klima, men også når det kommer til DSB’s økonomi.

- Begge dele til gavn for kunderne og for vores muligheder for at tilbyde dem attraktive billetter og rejser. Et stærkt udgangspunkt for, at flere danskere vælger toget, og dermed bidrager til mindre forurening og færre biler på vejene, siger Flemming Jensen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) udtrykte ved dagens door-step pressemøde også begejstring for de klimavenlige tog.

- Jeg er glad for, at vi nu har en klar og stabil vej i retning af en CO2-neutral togdrift. Og at vi har valgt et tog, der allerede kører i Europa, så vi ikke skal bestille et helt nyt tog, fortalte han.

Skal undgå problemer

Det blev en voldsomt dyr fornøjelse for DSB, at man i år 2000 valgte italienske Ansaldobreda til at levere fremtidens tog - IC4.

Togene var plaget af problemer og blev aldrig de penge værd, der var givet for dem. Det udløste store underskud for DSB, der i forvejen kæmper for ikke at tabe penge. Det skal nødigt gentage sig, hvis man spørger Benny Engelbrecht.

- Der er to ting, som gør, at vi undgår problemer. Dem, der leverer toget, skal også stå for vedligeholdelsen, siger han.

- Den regning havner ikke hos de danske skattetydere. Og for det andet er det et tog, der allerede kører i Europa, og som har vist sig at være stabilt, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11