23948sdkhjf

- En nødvendighed: Lys for enden af tunnelen for Aarhus Havn

Regeringens nye infrastrukturplan, der er fremlagt i dag, lægger op til en beslutning om at bygge Marselistunnellen, der skal forbinde Danmarks største erhvervshavn med E45. Tunnelen har været undervejs i årtier, alt imens Aarhus Havns godsomsætning er steget markant – og dermed den afledte trafik til og fra havnen.

- De seneste fire år har vi haft en vækst på 37 pct. i vores containeromsætning, og det har vi naturligvis glædet os over, men vi har oprigtigt talt også været bekymret, fordi væksten samtidig genererer mere trafik til og fra havnen. Uden en Marselistunnel bliver vores store vækst et betydeligt trafikalt problem, siger Thomas Haber Borch i en pressemeddelelse fra Aarhus Havn.

- En nødvendighed

Dennis Olesen, der er adm. direktør for APM Terminals Aarhus A/S, har i flere år fulgt debatten om Marselistunnellen med stor opmærksom. For virksomheden, der er den absolut største containeraktør i Aarhus, er effektiv infrastruktur til og fra havnen altafgørende for virksomhedens fortsatte vækst.

- En Marselistunnel er en nødvendighed, fordi vi kun kan drive en containerterminal i Aarhus, hvis containerne kan køres hertil og herfra uden trafikforsinkelse. Den tilstødende infrastruktur er afgørende for enhver havn, og der er ingen tvivl om, at tunnelen er en meget vigtig brik, der forhåbentligt nu falder på plads,” siger Dennis Olesen.  

Aarhus havn er landets største erhvervshavn, og størst på containerområdet med en markedsandel på ca. 65 procent. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172