23948sdkhjf

LEMAN klar til at vokse yderligere i Kina

 Endnu inden LEMANs fem kontorer i Kina er blevet operative, er adm. direktør Thomas Krøyer allerede klar til at udvide.

- Vores fem kontorer er kun en begyndelse, siger han.

- Jeg vil blive meget overrasket, hvis der ikke kommer flere medarbejdere og måske flere lokationer til ret hurtigt. Pilen peger i den retning lige i øjeblikket.

LEMAN China starter med lidt over 60 medarbejdere. De vil blive ledet af den tidligere direktør for Prime Cargo i Kina, Janus Grimnitz, som det er lykkedes Thomas Krøyer at hente til LEMAN.

- Vores kinesiske set-up bygger dels på at kunne håndtere vores egen, bestående forretning fra Kina, dels at kunne hjælpe vores kunder med at få adgang til det hastigt voksende kinesiske hjemmemarked. Endelig vil vi stå langt stærkere til at kunne udnytte den drejeskive, som Kina er for hele det sydøstasiatiske område.

- Det, vi tidligere har håndteret med en ekstern samarbejdspartner i rigtig mange år, vil vi nu håndtere i eget regi med egne folk.

Har taget lang tid 

At etablere et selskab i Kina med fem filialer og 60 medarbejdere er ikke noget, man gør natten over.

- Det er en proces, der har taget lang tid, siger Thomas Krøyer. Det har også taget tid at finde de rette medarbejdere. Vi har haft et tæt samarbejde med en lokal agent, der kender og kan hjælpe os med processen.

LEMANs nye set-up i Kina betyder, at man har opsagt samarbejdet med den hidtidige transportpartner i Kina, M&R Forwarding.

- Vi bryder kun båndene med M&R i Kina, siger Thomas Krøyer. Vi samarbejder med dem i mange andre lande, og det samarbejde holder vi intakt.

- Vi er i gang med at flytte aktiviteterne fra M&R til vores nye kinesiske kontorer, og det forventer vi vil være overstået i slutningen af maj eller starten af juni.

- Selve operationerne på vores egne kontorer starter den 19. april med de første sendinger.

 Strategisk overvejelse

Transportmagasinet: Har jeres samarbejdspartner haft en forståelse for, at I nu vil dette her?

- Ja. Alle virksomheder gør sig nogle strategiske overvejelser, og vores har været præget af konkrete kundeforespørgsler. Flere har været interesseret i at arbejde med os; men vi har ikke kunne komme i gang, fordi vi ikke har haft vores egen organisation i Kina. Det har vi nu.

- Et andet element har været, at der er mange markeder, hvor Kina spiller en stor rolle. Vi har for eksempel ret store trafikker på Stillehavet til USA og Kina - og selvfølgelig også til Nordeuropa. At styre disse korridorer selv er ikke uvæsentligt.

 Attraktiv arbejdsplads

Der vil ikke blive flyttet danskere fra hovedkontoret til Kina til at starte med, men Thomas Krøyer forestiller sig, at det vil ske relativt hurtigt.

- Vi betragter os selv som en attraktiv arbejdsplads især for unge mennesker, som har et ønske om at komme til udlandet. Det er faktisk en del af vores personalepolitik at sende folk ud. At Kina nu bliver et ”LEMAN-land” vil helt sikkert gøre os mere attraktive.

- Jeg forestiller mig, at det for mange vil være superspændende at komme til Kina på et eller andet tidspunkt, slutter Thomas Krøyer.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172