23948sdkhjf

Jul på hjul: Sådan leverer Contino 250.000 juletræer til hele Europa

I slutningen af november og starten af december har Continos gule lastbiler travlt med at levere juletræer rundt omkring i Europa. Virksomheden skal levere tæt på 250.000 juletræer i god tid inden juleaften, og det stiller høje krav til set-uppet, når en opgave af den størrelse skal løses på kort tid.

Det fortæller administrerende direktør i Contino Peter Frost Rasmusen til Fremtidens Logistik.

- Almindeligvis er arbejdet med kunden en løbende proces året rundt, men her er hele arbejdet afviklet i løbet af ganske få uger. De store volumener med mange afhentninger og krav til leveringsterminer kræver rigtig god forberedelse, og et godt tag på underleverandører. Det er et enormt puslespil, der skal gå op under hensyntagen til tilladte arbejdstider og køre- og hviletider. Vi skal kunne omstille os til pludselige forandringer, og tropperne skal ledes sikkert igennem med hurtige beslutninger og dynamiske medarbejdere, siger han.

Ikke bare et stykke industrigods

Et juletræ er ikke bare et stykke gods som så meget andet. I dag bliver træerne ganske vist pakket på paller, når de skal transporteres, så håndteringen går en del hurtigere, end den gjorde før i tiden - men der er alligevel afgørende forskelle, forklarer direktøren.

- Det adskiller sig fra almindeligt industrigods, først og fremmest fordi det kræver, at man sikrer en enorm kapacitet. De mange læs, ofte fra ganske få kunder, skal effektueres indenfor ganske kort tid, siger Peter Frost Rasmussen, og tilføjer:

- Det er utrolig vigtigt for Contino, at vi opbygger ekstra kapacitet i denne periode, så de øvrige kunder, som vi betjener gennem hele året, ikke oplever ændringer i den service, de modtager.

Kræver stor tillid

Det er en opgave, Contino har løst i en årrække – og det kræver stor tillid mellem kunde og transportør.

- Vi har gennem årene opbygget et stort know-how, hvilket giver stor tillid mellem kunde og transportør. Den tillid til, at vi klarer opgaven, er en forudsætning for, at kunden kommer igen næste år, siger han, og fortsætter:

- Selvom det er en stor logistisk udfordring, så er det stadig en interessant opgave som transportør. Netop fordi juletræerne er hovedårsagen til de øgede kapacitetskrav skal fragtniveauet selvfølgelig afspejle dette – og det gør det også.

Kort men intens højsæson

Det store ryk begyndte i uge 46, mens sæsonen rent afsætningsmæssigt topper lige nu, i uge 48. Efter uge 50 er det stort set slut, med undtagelse af nogle få efterleverancer. Og selvom højtiden ligesom alt andet i år også kommer til at være præget af corona-krisen, så skal det nok blive jul alligevel.

- Der er heldigvis stadig mange, der skal have juletræ i stuen, til trods for pandemien, siger Peter Frost Rasmussen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.661