23948sdkhjf

I Amazon-højborgen vokser en dansk netbutik: Her er direktørens opskrift

Du kan sagtens tage kampen op med Amazon uden at brænde nallerne eller futte hele din forretning af. Men det kræver, at du har styr på dine omkostninger – og en næse for godt købmandskab.

Den danske netbutik Proshop er blandt de bedste herhjemme til at eksportere på nettet, og selv i Amazon-højborgen Tyskland klarer virksomheden sig godt.

Men det kunne Proshop ikke uden sit højt avancerede robotlager, der lige er blevet udskiftet med et endnu større af slagsen. Sådan lyder det fra adm. direktør Ivan Jæger Christiansen.

I slutningen af oktober lukkede Proshop sit nuværende lager og flyttede over i et nyt, der er Danmarks største af sin slags. De 60 robotter, som hver eneste dag skal plukke Proshop-kundernes mange tusinde ordrer, er afgørende for virksomhedens eksportsucces.

- Uden robotterne havde vi haft enormt svært ved at klare os i konkurrencen. De gør, at vi kan håndtere hver ordre så billigt som muligt, siger Ivan Jæger Christiansen til RetailNews.

  • Proshop blev etableret i 1993 som en fysisk detailbutik inden for multimedie- og it-produkter.
  • I 1996 lancerede Proshop som en af de første i Danmark en webshop og gik i 2005 100 pct. online.
  • Sortimentet omfatter over 200.000 forskellige varer inden for mange forskellige varekategorier.
  • Proshop omsatte sidste år for 1,5 mia. kr.
  • Stifter Poul Thyregod ejer fortsat aktiemajoriteten.

Kampen mod Amazon

Amazon sidder i dag på næsten halvdelen af al nethandel i Tyskland. Alligevel vokser Proshop på det tyske marked med en årlig omsætning på et pænt trecifret millionbeløb.

- I et marked med små marginer, hvor du kun tjener 80 kr. på at sælge en iPhone eller få hundrede kroner på en laptop, er volumen altafgørende. Ellers er fortjenesten forsvindende lille. Derfor skal jeg kunne håndtere mine varer billigere end Amazon, og det kan jeg kun med mine robotter, siger Ivan Jæger Christiansen.

På elektronikvarer, som Proshop sælger mest af, er priserne meget gennemsigtige, og kunderne er ikke nødvendigvis villige til at give mere for den samme vare ét sted frem for et andet.

- Vi konkurrerer med Amazon om de samme kunder og på den samme vare. Det er benhårdt, men ikke umuligt. Vi har høje vækstrater, selvom marginerne er små, siger Proshop-direktøren.

Danmark halter på e-eksport

Danske virksomheder halter ifølge tal fra Dansk Industri generelt, når det handler om at eksportere på nettet. Faktisk tegner Proshop sig alene for cirka tre procent af den samlede danske e-handelseksport.

Virksomheden blev stiftet i 1995 som en fysisk detailbutik for multimedie- og it-produkter, men har siden 2005 udelukkende handlet online. I dag sælger Proshop over 200.000 forskellige varer i foreløbig syv lande.

Det nye robotlager i Aarhus-forstaden Højbjerg udgør en investering til over 100 mio. kr.

- I kampen mod Amazon kunne vi vælge to veje. At fortsætte med at være aggressive eller grave skyttegrave. Vi vælger det første, fastslår Ivan Jæger Christiansen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094