23948sdkhjf

Danmarks største robotlager åbner: Man bliver helt paralyseret

Det er bygget på rekordtid og er landets største af sin slags med 60 fuldautomatiske robotter, der i alle døgnets timer fiser rundt og plukker tusindvis af varer.

Nu er netbutikken Proshop klar til at indvie sit nye robotlager. Det har kostet over 100 mio. kr. at bygge og vil med ét slag mere end fordoble den mængde varer, som netbutikken dagligt kan håndtere.

- Robotterne er ekstremt effektive. Man bliver helt paralyseret af at kigge på dem. De er ret fascinerende, siger Proshops adm. direktør, Ivan Jæger Christiansen, til RetailNews.

  • Proshop blev etableret i 1993 som en fysisk detailbutik inden for multimedie- og it-produkter.
  • I 1996 lancerede Proshop som en af de første i Danmark en webshop og gik i 2005 100 pct. online.
  • Sortimentet omfatter over 200.000 forskellige varer inden for mange forskellige varekategorier.
  • Proshop omsatte sidste år for 1,5 mia. kr.
  • Stifter Poul Thyregod ejer fortsat aktiemajoriteten.

Travle robotter bliver sløve

Faktisk er det kun to år siden, at Proshop indviede sit nuværende robotlager. Men selskabets hæsblæsende vækst har fyldt lageret op og gjort, at robotterne hele tiden snuser til deres kapacitetsgrænse.

Når det sker, bliver de sløve. Det er et problem, når man hver dag skal skippe mellem 5.000 og 10.000 varer af sted.

På Slet Møllevej i Aarhus-forstaden Højbjerg opfører Proshop derfor et nyt, topmoderne robotlager. Det giver plads til mange flere varer og gør håndteringen af kundernes tusindvis af ordrer mere effektiv.

- Robotterne kører i døgndrift. Bestiller du en vare kl. 2 om natten, finder robotten varen frem, så vi kan håndtere den, når vi møder om morgenen. Der går fem minutter, fra ordren går ind, til den står klar til at blive pakket, fortæller Ivan Jæger Christiansen.

Næste skridt

Når du driver et lager, er der groft sagt tre funktioner. Modtag varen, pluk varen og pak varen. Hos Proshop er det robotterne, der plukker varen. Idéen er, at varer skal komme til mennesker – og ikke omvendt.

Når en kunde i Proshop køber en vare, finder en af de 60 robotter den eller de kasser, der passer til ordren, og leverer den til en ansat. Dernæst bliver varen pakket. Robotten tager nu over igen. Den sorterer og placerer varerne, afhængigt af hvor i verden de skal sendes til.

Selve modtage- og pakkeprocessen bliver altså stadig håndteret af mennesker.

- Men det næste naturlige skridt er at automatisere pakkeprocessen også. Det kommer vi formentlig til at gøre inden for de næste par år, siger Ivan Jæger Christiansen.

Sælger mere end nogensinde

De 60 Proshop-robotter kører uafhængigt af hinanden og tager ifølge direktøren aldrig fejl. De finder aldrig den forkerte kasse med varer. Og de husker, hvor samtlige hundredtusindvis af kasser står.

Faktisk placerer robotterne selv kasserne alt efter, hvor det er mest hensigtsmæssigt. De mest sælgende produkter står for eksempel øverst, så de er lettest at plukke.

Proshop med sine 200 ansatte omsatte sidste år for knap 1,5 mia. kr. og byggede dermed ovenpå flere år med heftig vækst. Under coronakrisen har der været mere travlt end nogensinde.

- Da Danmark og Tyskland lukkede ned, gik vi fra pæn vækst til en meget stejl vækst. Og vores omsætning er stadig over normalen, siger Ivan Jæger Christiansen.

Proshop har over 200.000 forskellige varer, som sælges i syv forskellige lande. Selskabet er ejet af stifter Poul Thyregod samt A. Wilhelmsen Capital A/S og Dolphin Management A/S.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109