23948sdkhjf

Skifte i banegodstrafikken fra Kina til Europa

Data sår alvorlig tvivl om godstrafikstatistik fra de statslige kinesiske jernbaner

Ifølge den seneste statistik fra China State Railways, så er containertrafikken på ”China-Europe Express” øget med 19 procent de første 11 måneder af 2023.

Det vækker ifølge britiske Transport Intelligence opsigt, fordi andre kilder viser stor trafik-nedgang på den kinesisk-europæiske godsbaneforbindelse.

Avisen South China Morning Post citerer en godsbanespeditør i Kina, der oplyser, at deres volumen til Europa er faldet med 70 procent.

”Eurasian Rail Alliance Index” data viser angiveligt, at containerfragtruten til og fra Tyskland er faldet 62,7 procent, mens ruten til og fra Polen er faldet med 62,7 procent.

De officielle kinesiske data bliver endnu mere besynderlige, når man tager med i betragtning, at den skinnebårne containertrafik gennem Xiniang reelt set er indstillet. Der er angiveligt kun blevet håndteret fire (4) containere på ruten.

Vendingen mod øst

Forklaringen er formentlig, at containertrafikken ud af Kina i stedet lander i Rusland. Eurasian Rail Alliance, som er en sammenslutning af de jernbaneselskaber, der er involveret på godsbaneruterne, beskriver som "vendingen mod øst".

Transport Intelligence skriver, at det er uvist, hvilke typer af gods, der bliver transporteret fra Kina til Rusland, men analytikeren Thomas Cullen, antager at der er tale om gods, der har en mindre værdi end det højværdigods, ser tidligere tog toget fra Kina til Europa.

Sabotage

Situationen er ikke blevet mindre speget, efter et formodet sabotageangreb mod baneforbindelsen vest for den mongolske og kinesiske. Sabotørerne kommer antageligt fra Ukraine. Angrebet har ifølge rapporter ramt en bro og en tunnel.

Angrebet rammer dog ikke containertrafikken fra Kina til Europa direkte. Men angrebet rammer handlen ind i Rusland.

Konkurrenceevne

Godsbanetrafikken mellem Kina og Europa er i forvejen ramt af det store fald i containerfragtraterne til søs. Det har reduceret godsbanetrafikkens konkurrenceevne markant.

Thomas Cullen understreger, at der ikke er tegn på, at investeringerne i ruten er gået i stå. Tvært imod er der stadig en forventning om at ruten vil være attraktiv på længere sig – forudsat, at der er politisk vilje.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095