23948sdkhjf

Dansk e-handel står stille

Dansk Erhverv: Både størrelsen på den virtuelle indkøbskurv og kundernes købsforventninger skuffer i ny analyse.

Det er blevet sværere at få danske forbrugere til at bruge penge online. Kunderne har i stor stil droppet de store køb på nettet, de bruger færre penge pr. handel og de har ikke planer om at ændre det.

Det skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Særligt to ting springer i øjnene på e-Niels Ralund, fra Dansk Erhverv, når han læser E-handelsanalysen for september 2023. Og ingen af dem er for noget godt.

Analysen viser nemlig, at kurvstørrelsen er markant lavere end normalt, og det samme er forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online i de kommende 12 måneder.

Grafik: Gennemsnitskøb fordelt på varekategorier - kilde Dansk Erhverv

- Det er en ganske uheldig kombination, og jeg forstår godt, hvis det bekymrer mange netbutikker, som jo samtidig kæmper med høje omkostninger.

Væksten vil vende tilbage

Det er anden måned i træk, hvor kundernes forventninger skuffer, og vi har generelt haft flere halvdystre analyser de seneste måneder. Har e-handlen toppet?

- Jeg forstår godt spørgsmålet, for der er ikke meget, som puster optimisme ind i dansk e-handel lige nu. Men jeg er også helt overbevist om, at væksten vil vende tilbage. Det vi ser nu, er ikke et fravalg af netbutikker, men et generelt fravalg af at bruge penge for Hr. og Fru Danmark, udtaler Niels Ralund.

- Det er svært at sætte præcise tal på, men jeg er enig i, at væksten vil vende tilbage. Når jeg taler med vores medlemmer, så siger mange af dem, at de forventer, at væksten vender tilbage i slutningen af 2024, og det lyder i mine ører ganske plausibelt, udtaler Niels Ralund.

Forbrugertilliden vokser en smule

Skal man finde lidt suppe i hårene, skal man kigge mod de nyeste målinger af forbrugertilliden. Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden var -11,8 i oktober. Det er en anelse bedre end i september, hvor forbrugertilliden var -13. Og det er markant bedre end lavpunktet i oktober sidste år, hvor forbrugertilliden var på -37.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062