23948sdkhjf

DSV-chef: China plus one dominerer

DSV ser nu tydelige tendenser hen imod mere ”near shoring” – men det er især Kina plus én løsninger, der er vinder frem

Efter corona-pandemien og de omfattende kapacitetsproblemer, der ramte forsyningskæderne, har der været talt meget om at sprede produktionen geografisk. Men interessen for at blive mindre afhængig af produktionen i Kina og afkorte forsyningskæderne for at forbedre forsyningssikkerheden er først nu blevet en mærkbar tendens.

Det fortæller DSV A/S finansdirektør Michael Ebbe til SCMNews.

- Man har talt om near shoring i mange år. Men nu kan vi faktisk se tendensen i forsyningskæderne, fordi der er en del virksomheder, der vælger at flytte produktion helt eller delvist tættere på de lande, hvor den skal afsættes.

Holder fast i Kina

Men interessen for near shoring bliver overgået stort af en anden model. Det er den, der kaldes China plus one – eller Kina plus én. Det vil sige, at man fortsat producerer i Kina, men samtidig opretter produktion i lande tæt på Kina. 

- Det kan eksempelvis være Vietnam eller andre lande i regionen, men det kan også være Indien, siger Michel Ebbe til SCMNews.

- Men der er stadigt noget, der skal transporteres, selv om forsyningskæden bliver mere kompleks, når der produceres to steder. Men det er ikke noget, der flytter signifikant på vores forretningsmodel.

Mexico

Et område, hvor DSV A/S ser en stærk tendens i retning af near shoring er i Mexico.

- Vi kan se, at der er nogen nye strømninger. Vi ser blandt andet stigende aktivitet og investeringer i Mexico. Men vi har i forvejen en stor tilstedeværelse i Mexico, og derfor kan vi også fortsætte med at betjene vores kunder der også, siger Michael Ebbe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094