23948sdkhjf

EU-forslag kan begrave dobbelttraileren

NLA frygter at nyt EU-forslag betyder et farvel til lange og tunge skandinaviske lastvognstog

Danske vognmænd blev for nyligt lovet, at de i fremtiden kan køre med op til 34 meter lange vogntog - med såkaldte dobbelt-trailere - i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Det er blot den seneste af en række effektiviseringer af vejgodstransporten i Norden.

Men det store fremskridt for vejgodstransporten kan nu stå til at blive skudt ned i flammer af et nyt direktiv for dimensioner og totalvægte på tunge køretøjer.

Europa-Parlamentet og Rådet er i fuld gang med at diskutere nye dimensioner og totalvægte for lastvogne. Det har skabt bekymring i Nordic Logistics Association (NLA), der repræsenterer lastbilvognmænd i Danmark, Sverige, Norge og Finland. De fire nordiske lande tillader i dag grænseoverskridende kørsel med lastvognstog, der er væsentligt længere og tungere, end de vogntogsdimensioner, der er tilladt i EU. Kommissionens forslag vil anvende det såkaldte europæiske modul system.

- EMS vil medføre en række kritiske begrænsninger, der vil sætte en stopper for eksisterende og velfungerende grænseoverskridende operationer mellem samtykkende medlemsstater i de nordiske lande, lyder det fra NLA.

Bevar fleksibiliteten

Denne liberale nordiske tilgang til længere og tungere lastvognstog kan blive alvorligt klemt, hvis EU kommende nye direktiv for dimensioner og totalvægte for lastvogne ender med en løsning, der passer hele EU.

Derfor opfordrer NLA nu indtrængende Europa-Parlamentet og Rådet til at bevare den særlige nordiske fleksibilitet, der gør det muligt at reducere brændstofforbruget målt i tonkilometer markant, samtidig med at CO2-udledningen bliver reduceret mærkbart.

- NLA repræsenterer transportvirksomheder i de nordiske lande med en lang tradition og erfaring med at køre med tungere og længere vogntogskombinationer. For vores medlemsvirksomheder er det væsentligt, at revisionen af vægt- og dimensionsdirektivet sikrer, at fleksibiliteten til at køre med højkapacitetskøretøjer (HCV) mellem samtykkende lande bevares, skriver NLA i organisationens ugebrev.

- At køre med tungere og længere kombinationer er den mest effektive måde for kommerciel vejtransport at nedbringe brændstofforbruget og reducere emissioner og antallet af lastbiler på vejen. Længere og tungere lastvognstog bidrager også til at afhjælpe Europas udbredte mangel på chauffører, mens de gør Europas veje sikrere ved at reducere antallet af kørende køretøjer, skriver NLA.

Fremskridt i resten af EU

Årsagen til NLA’s bekymringer er, at direktivforslaget fra Europa-Kommissionen, der nu behandles af Europa-Parlamentet og Ministerrådet, lægger op til, at det nye direktiv for dimensioner og totalvægt skal følge det europæiske modulsystem EMS. Det betyder, at to medlemslande i EU kan tillade grænseoverskridende transporter med længere og tungere vogntog end dem, der er tilladt i dag. Men EMS-modellen vil betyde et fuldt stop for mange af de lange og tunge lastvognstog, der kører problemfrit i de nordiske lande.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093