23948sdkhjf

3PL-udbydere prioriterer automatisering og digitalisering.

Ni ud af ti udbydere af tredjepartslogistik melder om øget pres på marginerne.

Britiske Transport Intelligence har gennemført en undersøgelse af det aktuelle erhvervsklima på 3PL-markedet. Der er 71 virksomheder, der har deltaget i undersøgelsen, der danner base for TI’s analyse.

Her svarede hele 90 procent ja til spørgsmålet om de oplever øget pres på deres marginer.

Det er Nia Hudson, fra Transport Intelligence, der er forfatter til analysen.

Den vigtigste faktor, der har ført til øget pres på marginer, er øgede omkostninger. Det svarer 41 procent af de deltagende 3PL-virksomheder.

Herefter kommer øget konkurrence og en afdæmpet efterspørgsel hos forbrugerne.

Forventeligt

I betragtning af det nuværende økonomiske klima er disse resultater ikke overraskende. Alle respondenter beretter om stigende omkostninger i kølvandet på den høje inflation. Dertil kommer et stigende antal fulfillment-virksomheder, der jagter markedsandele fra de konventionelle 3PL-udbydere på e-handelsudbydere.

Omkostningerne for 3PL'er er steget over hele linjen, efterhånden som rekordhøj inflation fortsætter. 3PL'er er også nødt til at kæmpe med en ny bølge af opfyldelseskonkurrenter, der jagter e-handelsmarkedsandele - fra lagervirksomheder med enkelt lokation. Konkurrencen omfatter blandt andet dem, der leverer ordrer til online-forhandlere og Amazons fulfillment tjenester.

Blandt andet ved at tilbyde on-demand-lagerløsninger.

Automatisering og digitaliering

Når man ser fremad, forventes den globale vækst at falde fra anslået 3,4 pct. i 2022 til 2,9 pct. i 2023, da stigningen i centralbankrenterne for at bekæmpe inflationen. Oven i kommer Ruslands krig i Ukraine, der fortsætter med at tynge den økonomiske aktivitet.

Undersøgelsens respondenter blev også bedt om at skitsere deres vigtigste investeringsfokus i de næste 12 måneder. Nøglefokusområder for 3PL'er omfattede teknologi, automatisering og digitalisering. I et klima med stigende konkurrence og skiftende forbrugerkrav, vil teknologi- og digitaliseringsinvesteringer fortsat tilbyde en konkurrencefordel for 3PL'er.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094