23948sdkhjf

ONE overhaler Evergreen - Her er de største containerkæmper

Det japanske rederi trækker foran sin taiwanesiske konkurrent. Det kan dog ende som en kortvarig fjer i hatten

Containerrederiet ONE (Ocean Network Express) har overhalet konkurrenten Evergreen i den samlede opererede kapacitet, og dermed er ONE nu verdens sjettestørste. Det skriver analysehuset Alphaliner.

ONE, der blev til stiftet i 2017 i en sammenslutning mellem japanske MYK, MOL og K Line, rådede i midt-august over en flåde på 217 skibe med samlet 1,68 mio. teu. Marginalt mere mere end de 1,67 mio. teu, som Taiwan-baserede Evergreen opererede på samme tidspunkt.

Sjettepladsen kan dog vise sig kortlivet. Evergreen har en mildt sagt fuldfed ordrebog på nye skibe, som svarer til 50,2 pct. af rederiets nuværende flåde. Til sammenligning er ONE's ordrebog på 27,9 pct. 

"Mens ONE sandsynligvis vil forblive foran i resten af ​​året, hovedsageligt på baggrund af leverancer af nybygninger, forventes Evergreen at trække sig foran på lang sigt", skriver Alphaliner.

Copy: Copy: Copy: Copy: Fragtrater på containere - Infogram

Potentiel kurs mod femteplads

Med så stort momentum kan Evergreen vise sig også at overhale tyske Hapag-Lloyds femteplads, er vurderingen.

"Afhængigt af charter- og nybygningsplaner hos Hapag-Lloyd, verdens nuværende nummer fem, ser Evergreen endda ud til at stige til femtepladsen i de kommende år. I øjeblikket er der stadig en 200.000 teu-'buffer' mellem Hapag-Lloyd og pladserne seks og syv", hedder det videre.

MSC har siden 2022 været verdens største containerrederi. I slutningen af august rådede det Schweizizk-italienske rederi over 5,24 mio. teu, mens Mærsk på andepladsen har en samlet kapacitet på 4,15 mio. teu.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063