23948sdkhjf

Handelsflåden går i land

Formaningen i Admiralens vise: ?Stå aldrig til søs, lad de andre stå?, er i stigende grad blevet kammertonen i de danske rederier, der har øget indtjeningen markant ved at indchartre udenlandske skibe. Operation af fremmede skibe tog for alvor fart i 2000, hvor bruttovalutaindsejlingen steg fra 50 til 85 mia. kr.. Det er især de store rederier, der har ført an i udviklingen, der giver flere arbejdspladser i land.

De mindre og mellemstore rederier er fulgt i kølvandet på de store og antallet af skibe til rådighed for de mindre og mellemstore rederier er steget i de senere år.

Ifølge Søfartsstyrelsens rapport ?Søfartspolitisk vækststrategi? tredoblede de mindre og mellemstore rederier indtægterne fra 2001 til 2002. Driftsomkostningerne er ligeledes tredoblet, mens overskuddet før afskrivninger og finansiering er fordoblet.

- Det er en vækst, som er opnået ved operatøraktiviteter. Antallet af mindre skibe under dansk flag falder stadigvæk i modsætning til eksempelvis i Tyskland og Holland, siger sekretariatsleder Michael Wengel-Nielsen, Rederiforeningen for mindre Skibe.

Finansieringsvilkårene er betydeligt mere gunstige i Tyskland og Holland.

Indtægterne fra den indsejlede bruttofragt med chartrede skibe steg fra 2000 til 2001 med over to mia. kroner. Det er især rederier med en rådighedstonnage på mellem 10.000 og 50.000 BT, der har øget operatør-aktiviteterne. De tegner sig for 98 pct. af de to mia. kr.

Flere eller færre job

Tilsvarende er administrationsomkostningerne øget med cirka en mia. kroner.

- Det giver naturligvis arbejdspladser i land, men det fortsatte fald i antallet af mindre skibe koster også danske arbejdspladser. Både til søs, men også i land, fordi faldet rammer danske skibsværfter og servicevirksomheder, der lever af at betjene skibsfarten, siger Michael Wengel-Nielsen.

Antallet af dansk registrerede skibe under 3.000 BT er faldet fra knap 900 til omkring 720 i 2002. De små danske fragtskibe har forholdsvis flere danske søfolk om bord end i den tungere ende af den danske handelsflåde. I følge Michael Wengel-Niesen befinder omkring en tredjedel af alle danske stillinger til søs på de mindre og mellemstore skibe, selv om den samlede tonnage er forholdsvis beskeden.

Terror eller skrotning

De små rederier bliver yderligere klemt, når Folketinget formentligt i december vedtager nye sikkerhedskrav for at opfylde især USA?s krav til sikkerheden til søs. Alle handelsskibe skal have monteret automatisk positionerings og identifikationsudstyr, samt godkendes af myndighederne. Omkostningerne anslås til mellem 200.000 og 300.000 kr. pr skib.

- En del af vores medlemmers skibe handles til priser omkring en million kroner. 300.000 som er nævnt i lovforslaget, udgør en meget stor investering i forhold til skibenes værdi og indtjeningsevne. Derfor det naturligvis en alvorlig udfordring for vores medlemmer, og der er givetvis nogen, som ikke finder, at det er umagen værd, siger Michael Wengel-Nielsen.

Han understreger, at foreningen naturligvis ikke er imod fornuftige sikkerhedsforanstaltninger.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063