23948sdkhjf

Opsvinget kommer til næste år ? helt bestemt, måske

At usikkerheden breder sig i befolkningen er til at forstå. Signalforvirringen er total, indikatorerne indbyrdes selvmodsigende, og medierne ? selv de med fokus på økonomi ? har svært ved at holde den faste kurs i det oprørte farvand.

Nærlæser man de økonomiske indikatorer for tredje kvartal, siger Danmarks Statistik, at der på negativsiden figurerer tre ting: der er registreret et fald i væksten på 0,3 procent. Det er andet kvartal med negativ vækst, hvis man kan tale om noget sådant, og skulle i sig selv være definitionen på en recession. Endvidere er nettoeksporten faldet med 1,3 procent, det offentlige forbrug viste i samme periode en vigende tendens, og virksomhederne er i gang med at tømme lagrene, man producere ikke nye varer. Det viser tallene.

På positivsiden har vi i samme periode i Danmark stort set haft uændret beskæftigelse, et svagt men tydeligt stigende privatforbrug på 1,1 procent og en vækst på 7,3 procent i de faste bruttoinvesteringer, der især er rettet mod køb af maskiner, transport og it, - alt sammen investeringer, der begrænser virksomhedernes driftsudgifter og øger lønsomheden. Vi er på vej i den rigtige retning, - men muligvis med nogle kedelige skvulp undervejs.

Hvordan ser det ud set med transportvirksomhedernes øjne? Vi stiller spørgsmålet til udvalgte vejgodstransportører, organisationer samt relevante virksomheder: Er opsvinget i gang eller erhvervet i krise?

Sæson-travlt ? ellers ikke

Henrik Steenbjerge, Anders Nielsen & Co A/S:

- Vi har ikke mærket nogen større aktivitet på det sidste, og heller ikke, at der er noget opsving på vej. Der er stille, men der er ikke noget, vi kan gøre for at afhjælpe situationen. Kun sidde og kigge på telefonen, mens vi venter på, at den ringer.

Jens Bøje, Barsøe A/S:

- Vi kan ikke mærke opsvinget. Alle de kunder, vi samarbejder med, oplever i øjeblikket enten stagnation eller en mindre tilbagegang; de er ikke i fuld produktion. Det er en vanskelig situation, der har afsmittende effekt på os. Ser vi bort fra dette, er der generelt stor travlhed i øjeblikket, men det er på grund af julen og transport af juletræer, - så det er sæsonarbejdet, der kører i højt gear - ikke det almindelige transportarbejde.

Trist nu ? men forhåbninger til næste år

Cheføkonom Ove Holm, Dansk Transport & Logistik:

- Det er en trist økonomi, vi ser i øjeblikket. Og det mærker også vognmændene, der har det svært, men vi kigger med forhåbning frem til næste år.

Tallene for tredje kvartal for transportbranchen er ikke kommet endnu. De burde være tilgængelige, men et teknisk problem har medført, at de er blevet udskudt. Måske får vi dem først til Nytår. De seneste oplysninger, vi har, stammer derfor fra 2. kvartal 2003. Her kunne vi registrere en ?vækst? på 0,5 procent på det nationale transportarbejde for vognmænd sammenlignet med samme tidspunkt 2002. I samme periode styrtdykkede firmakørselen med 13 procent. Hvad den internationale kørsel med danske lastbiler angår, har 1. halvår 2003 udvist en vækst på 3,5 procent i forhold til 2002. Mens der i 1. kvartal 2003 var en vækst på hele 9 procent, var 2. kvartal en katastrofe med et fald på 7 procent.

Alle resultater er i øvrigt langt under niveauerne i såvel 1999 som 2000. Konklusionen må være, at 2. kvartal viste en tilbagegang både på nationalt og internationalt vognmandsarbejde. Men nu ser vi fremad og håber, at tallene for tredje kvartal vil kaste et mere positivt lys over fremtiden.

Sporer optimisme

Kurt Larsen, DSV Transport

- Generelt set mener jeg, der er en vis optimisme at spore. Det er ikke helt så skidt, som mange går og siger. Vi har haft det godt ? men hvem ved: vi er måske ved at tage markedsandele ? men det er i hvert fald mit indtryk, at vi er hjulpet godt på vej af konjunkturerne.

Vi kan ikke gøre meget mere end det vi gør, - men jeg gør da hver dag lidt, og hvis alle gjorde det, så tror jeg hurtigt summen af alle disse investeringer, indsatser og nye tiltag ville kunne medføre et opsving.

Et skråplan

Inge Merete Koch, ERA Transport A/S

- Jeg kan ikke se nogen større forandring gennem de seneste seks måneder. - Og mønstret er også, som det har været de sidste par år: Set herfra er tendensen i retning af stigende importkørsel og stagnerende eller svagt faldende eksportkørsel, hvilket betyder, at vi af og til kun har gods den ene vej og selv må betale den ene strækning. Importkørselen omfatter for 90 procents vedkommende forbrugsgoder, - det vil sige ?brug og smid væk varer?.

- Vi kører for en række møbelkæder, byggemarkeder og så kører vi non-food for Coop. Det er varer, som jeg har indtrykket af, bliver forbrugt i Danmark, og hvis vi mangler den tilsvarende eksportmængde, er jeg bange for, at dansk økonomi er på vej ud på et skråplan, som det bliver svært at rette op på.

Går godt på kort sigt

Niels P. Therkelsen, Trans Mar A/S

- Lige nu har vi travlt. Det er lige op til jul, og derfor er der stor eksport af fødevarer ud af Danmark. Så eksportkørselen kører i hvert fald i øjeblikket godt, set herfra. Men der er da ting, man kan frygte i fremtiden. På længere sigt kan der opstå problemer ? ikke mindst i fiskerierhvervet, som er vigtig for os. Her har man i længere tid talt om fiskestop, for eksempel af torsk i Østersøen, og det rammer jo ikke alene fiskeriet, men også de fabrikker, der forarbejder fisken, - og i sidste ende rammes transportbranchen også, fordi vi pludselig ikke har så meget at køre med. Men på kort sigt ? det vil sige frem til 1. januar er beskæftigelsen god.

Ganske fornuftigt i øjeblikket

Anders K. Larsen, Lastas A/S

- Det er ikke et direkte opsving, men heller ikke en krise, vi oplever i Danmark lige nu. Jeg vil sige det på den måde, at det i øjeblikket kører ganske fornuftigt. Vi kan konstatere, at Tyskland har en masse ældre materiel, som de gerne vil af med, og det har de lige nu succes med at eksportere til Østlandene, hvilket naturligvis påvirker vores eksport til dette område. I Danmark er vi tilfreds med udviklingen, selvom der også her er tale om et konkurrencemæssigt hårdt presset marked. Men jeg mener dog, vi kan se lyspunkter forude, - for Lastas vedkommende er det for eksempel positivt, at vi netop har fået en eksportordre til Irak, og vi mener, den åbner op for yderligere eksport til Mellemøsten i fremtiden.

Der er kommet gang i hjulene

Afdelingschef Henning Sønderup, Kurt Beier A/S:

- I øjeblikket kører det rigtig godt. Der er kommet mere gang i hjulene, og det er mit indtryk fra de kunder, jeg besøger, at der er mere optimisme at spore end tidligere. Mange af kunderne sætter sin lid til 2004. Der er kommet nye ordrer i hus, og ordrebøgerne er ved at være godt fyldt op. Vi kører hovedsageligt industrigods, og godsmængden er stor. Jeg mener ikke, kunderne er i gang med at tømme lagrene, - tvært imod ser det ud til, at der er kommet gang i produktionen, - så vi synes, det ser fornuftigt ud, og håber det fortsætter på samme måde i 2004.

Tryk på kedlerne igen

Peter Odorico, Transportgruppen A/S,

- Der er ingen tvivl om, at de seneste seks måneder har været sjovere end de første. Efter sommerferien er der kommet mere tryk på kedlen, og vi ligger nu over det niveau, vi lå på sidste år på samme tid. Men det er forbruget, der vokser, og fremdriften trækkes primært af detail-sektoren, hvorimod for eksempel bygge og anlæg i øjeblikket har det svært. Men generelt går det stærkere end før sommerferien. Og så skal vi lige huske på, at julehandelen ikke er kommet rigtigt i gang endnu, den er forsinket i forhold til tidligere år.


Vi må se på sektorerne hver for sig

Svend Buhrkall (MF) , specialkonsulent Danske Speditører:

- Vi kan ikke bedømme situationen for transporterhvervet under ét, - vi er nødt til at se på de enkelte sektorer. Tager vi bygge og anlæg, er der tale om recession, mens situationen for den internationale transport godt kan være mere gunstig. Baggrunden er den internationale arbejdsdeling, der gør, at varer stykkes sammen af halvfabrikata fra forskellige lande. Det i sig selv sammen med en yderligere specialisering genererer mere transportarbejde. For eksempel ved vi, at transporten vokser hurtigere end udviklingen i landenes bruttonationalprodukter, og det skyldes blandt andet den internationale arbejdsdeling og specialiseringen. Samtidig kan vi vist nok mærke de begyndende tegn på et internationalt opsving. Der er klare tegn på opsving i Fjernøsten. Vi ser, at Kina og Japan, der har en pæn indbyrdes samhandel, også øger aktiviteterne med omverdenen. Når økonomien i Fjernøsten går godt, kommer der også øget eksport til andre lande. Det samme billede ? om end en smule svagere i konturerne ? tegner sig for USA, der viser mindre tydelige tegn på øget vækst.

I Danmark har speditionsbranchen haft stigende aktivitet i 3. kvartal og får det forventeligt også i 4. kvartal, - disse tal har vi dog ikke fået endnu.


Næreksport går godt

Den danske eksport går især godt på nærdestinationerne Sverige og UK. Jeg taler ikke kun om julehandel, det begyndte et stykke tid før og er også over en bredere kam. Samtidig går det også bedre end forventet i Tyskland, og der er i øjeblikket en stigende samhandel med både Tyskland og Frankrig. Så Danmark har et pænt aktivitetsniveau og tendens til stigende aktivitet på Tyskland. Samtidig forventer vi, at stigningen i industriproduktionen i USA vil fortsætte, og at dette vil sprede sig til Europa, og at opsvinget derfor vil bide sig fast i løbet af 2004 godt hjulpet på vej af Fjernøsten og USA. Privatforbruget er allerede i svag vækst her i landet (1,1 procent i tredje kvartal), og hvis trenden fortsætter i løbet af 2004, vil det stigende privatforbrug generere pæne vækstrater i 2004, generelt og i transportbranchen.

- Vi kan kun håbe, at de tegn vi ser blandt andet i Fjernøsten og i USA, er opsvinget, der nu er på vej, og at de positive tendenser fra 3. og 4. kvartal viser sig at være sikre tegn på et selvbærende opsving. Men vi ved det naturligvis ikke. Det kan jo vise sig at være forbigående forbedringer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063