23948sdkhjf

Der er lagt op til et virkeligt spændende år

Vognmandsorganisationerne er enige om i hvert fald én ting om det år, vi netop har taget hul på - det bliver spændende. Der er både problemer - eller rettere udfordringer - i sigte og der er tilsvarende store muligheder. DTL: En vis optimsme. ITD Tilpasningsevne. ATL: Kompetence-krav

Vognmandsorganisationerne er enige om i hvert fald én ting om det år, vi netop har taget hul på - det bliver spændende. Der er både problemer - eller rettere udfordringer - i sigte og der er tilsvarende store muligheder. DTL: En vis optimsme. ITD Tilpasningsevne. ATL: Kompetence-krav



ITD hæfter sig bl.a. ved, at 2004 er overenskomstår. Dertil kommer, at EU-udvidelsen bliver en realitet samtidig med at vejskatter i Østrig og måske Tyskland lægger pres på virksomhederne - udover den tiltagende internationale konkurrence.

- Spændende udfordringer venter på os og vore kunder, men vi er som altid klar, siger formanden for ITD, Egon Sørensen, Hanst-holm

Han vurderer, at det for mange internationale transportører har været et tilfredsstillende år.

- Beskæftigelse, omsætning og indtjening har for mange på baggrund af en stor daglig ind-sats udviklet sig fornuftigt. Mange af vore medlemmer føler sig dog tyn-get af nye og komplekse regler og love, en voksende konkurrence fra udlandet og fortsat stigende omkostninger, fastslår han:

- Alt dette stiller store krav til vore medlemmer også i de kommende år. Tilpasningsevne, kompetenceudvikling og effektivitet vil fortsat være nøgleord for, at vi kan opretholde et konkurrencedygtigt dansk transporterhverv. Vi må omstille os og til-stræbe, at produktionen af transportydelsen bliver mest mulig rationel og satse på, at vi i Danmark med vores store viden og eksper-tise fortsat er transportens arkitekter, siger Egon Sørensen.

Ikke for amatører

Transportbranchen er ikke for amatører. Det slår formanden for DTL, Anker M. Jensen fast i sin udtalelse, der fastslår, at året vil bringe mange forandringer for branchen.

Han siger bl.a.

- Danske transportvirksomheder har lært at leve med rollen som velstandens smøreolie, men det er ikke altid nogen misundelsesværdig rolle. Den barske transportverden er i stadig bevægelse, og det rammer de virksomheder, som ikke i tide har rustet sig til fremtidens forandringer. Det er de internationale markedskræfter, der sætter dagsordenen, og det er alle danske transportvirksomheder - uanset om de kører dansk eller internationalt - tvungent til at forholde sig til. Forandringerne vil slå igen på ude- og hjemmebane.

For at sige det rent ud: Transporterhvervet er ikke for amatører. I transporterhvervets univers er der er ikke plads til for mange gamle vaner. Det-går-nok-mentaliteten er ingen garanti for fremtidssikring. Snarere tværtimod. Men heldigvis er de fleste danske transportvirksomheder gode til at tage bestik af fremtiden, siger Anker M. Jensen.

Gode og stolte

For ATL er der ingen tvivl om, at 2004 vil betyde færre vognmandsvirksomheder - alene af den grund, at der i dag er for mange. Til gengæld skal de - mange - tilbageblevne være dygtigere hele vejen igennem

ATL kalder det kompetenceudvikling og formanden, Joan Hansen siger: - Det er bydende nødvendigt, at man i de enkelte virksomheder tager ansvar og ser fordelene i at uddanne medarbejderne, for det har aldrig været mere aktuelt, end det er nu. Vi skal ind i en positiv cirkel, hvor chaufførerne bliver faglært arbejdskraft, og vi skal være stolte af at være beskæftiget i transporterhvervet.

- I kølvandet på EU-udvidelsen vil følge en række forandringer. Det er derfor uhyre vigtigt, at man i virksomhederne er forandringsparate, og at forandringerne ikke bliver gjort til undskyldning for en svigtende virksomhedsdrift, men betragtes som endnu en indgangsvinkel til et styrket forretningsgrundlag, siger hun og tilføjer:

- Der er ingen tvivl om, at kompetencen i hele transporterhvervet skal op

på et højere niveau. Det gælder både den operationelle og ledelsesmæssige kompetence. Ser vi bare 10 år tilbage, var en god chauffør en person, der var god bag rattet. Det skal man naturligvis også være i dag, men stadig større krav fra markedet, en øget konkurrence fra vores kollegaer rundt omkring i Europa og ikke mindst den teknologiske udvikling vidner om, at man som chauffør skal kunne meget mere end at træde på speeder og skifte gear.

Færre firmaer

Joan Hansen taler nok på alle tre organisationernes vegne, når hun siger:

- Derfor er uddannelse og en øget kompetence på alle niveauer i de enkelte transportvirksomheder alfa og omega for transporterhvervets fremtid

Hun advarer samtidig om, at der er for mange aktører på det danske marked, hvorfor en reduktion i antallet af aktører er uundgåelig. Det vil primært ske i form af virksomhedslukninger, generationsskifte og en konsolidering af virksomhederne, der bliver til større enheder, vurderer hun.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079