23948sdkhjf

Mercedes tager hul på motor-fremtiden - teknologien skal hjælpe

Det er en udfordring hele tiden at forbedre lastbilmotorernes miljø-påvirkning og det er krævende hele tiden at skulle levere bedre brændstof-økonomi. Men at skulle gøre begge dele samtidig og tillige udvikle motorernes yde-evne - det er en kraftpræstation. Men Mercedes lader sig ikke afskrække.

Det er en udfordring hele tiden at forbedre lastbilmotorernes miljø-påvirkning og det er krævende hele tiden at skulle levere bedre brændstof-økonomi. Men at skulle gøre begge dele samtidig og tillige udvikle motorernes yde-evne - det er en kraftpræstation.

Men Mercedes lader sig ikke afskrække.



De kommende krav til motorerne i form at Euro4 og Euro5 normer handler ikke blot om selve motorens renligheds-evner men også om renere udstødning, hvor SCR-teknologien kommer ind i billedet. Den skal både reducerere udslip af kvælstofoxid og partikler samtidig med, at brændstofforbruget reduceres.

- Introduktionen af Euro 4 normen i 2005/2006 og Euro 5 i 2008/2009 betyder, at producenterne af erhvervskøretøjer både skal leve op til nye emissionskrav, tage hensyn til det omgivende miljø og være fornuftige rent driftsøkonomisk.

- Til forskel fra begrænsningerne i den nuværende Euro 3 standard for emissioner kan de betydeligt strengere krav i Euro 4 og Euro 5 ikke opnås ved løbende videreudvikling af dieselmotorerne. Der er i stedet brug for kostbare efterbehandlingssystemer til udstødningen. fremhæver Mercedes-Benz Danmark, som også påpeger, at erhvervskøretøjer er store investeringer for virksomhederne og derfor følsomme for store prisudsving.

- Derfor har forbedring af kundefordelene også den højeste prioritet i udviklingen af nye teknologier til nødvendig efterbehandling af udstødningen - naturligvis uden at det går ud over opgaven med at skulle leve op til de nye normer.

- Efter en grundig analyse af alle teknologiske muligheder, har DaimlerChrysler besluttet sig for at bruge SCR-teknologien (Selective Catalytic Reduction) for at sikre, at alle lastbiler og busser kan leve op til Euro 4 og 5 normerne. Det skyldes, at SCR-teknologien giver kunderne en fremtidsorienteret motorplatform, der sætter nye standarder, når det gælder miljøvenlighed, økonomi og præstationer, lyder det fra Mercedes-Benz.

Fra første halvdel af 2005 og frem til oktober 2006 (lovens deadline) vil hele sortimentet af DaimlerChrysler lastbiler og busser være konverteret til Euro 4 og SCR-teknologi.

Samtidig vil SCR-teknologien blive tilpasset, så den er klar til også at overholde den kommende Euro 5 norm.

Nyt uden at opgive gamle dyder

Dieselmotoren leverer en overbevisende blanding af økonomi, effekt, driftssikkerhed og lave serviceomkostninger, der gør den til den foretrukne motor til erhvervskøretøjer. Disse styrker skal bevares og videreudvikles i sammenhæng med efterbehandlingen af udstødningen.

Mercedes-Benz forklarer:

- Kvælstofoxid og dieselpartikler er de mest kritiske dele af udstødningen fra en dieselmotor. Indtil nu er alle forsøg på at reducere kvælstofoxid i motoren sket på beskostning af brændstoføkonomi og partikelmængde. SCR-teknologien kan imidlertid for første gang få disse modsætninger til at gå op i en højere enhed.

Optimering af motorens forbrændingsproces minimerer dannelsen af skadelige partikler og er samtidig med til at reducere brændstofforbruget. Brugt som en metode til efterbehandling af udstødningen, kan SCR derudover give den nødvendige reduktion af kvælstofoxid samt en yderligere reduktion af partikelemissionen. Resultatet er, at motoren overholder de strenge krav i Euro 4 og samtidig ligger på et lavere brændstofforbrug end Euro 3 motorerne. Og da udgifter til brændstof står for omkring 30 procent af de totale omkostninger ved en lastbil til fjerntrafik, vil dieselmotorer med SCR-teknologi være både et både miljø- og driftsmæssigt godt valg for fremtiden, fremhæver Mercedes-Benz, som mener, at SCR-teknologien er fremtiden for lastbilerne.

Ingen ekstra service

Generelt set opfører en SCR-udstyret lastbil eller bus sig ikke anderledes i hverdagstrafik end enhvert moderne Euro 3-udstyret køretøj, fortæller lastbilprocenten:

- Der er ingen ekstra serviceudgifter på de SCR-specifikke komponenter som katalysator, doseringsudstyr eller tank. Udover fordele som god brændstoføkonomi har SCR-teknologien også den fordel, at den gør motoren uafhængig af adgangen til diesel med lavt svovlindhold, som man ikke altid kan få fat i.

Men brugen af SCR-teknologi til masseproduktion kræver naturligvis, at der sikres god tilgængelighed til det aktive stof AdBlue, som medbringes i en særlig tank. TOTAL har allerede åbnet de første påfyldningsstationer for offentligheden, og der opbygges flere efterhånden. Her og nu skal der bruges brændstof til tests af prototypekøretøjer.

AdBlue producenterne og mineralolieindustrien arbejder i øjeblikket intenst på at udvikle nye koncepter for store påfyldningsstationer, inklusive nogle der vil blive ejet af de store selskaber samt stationer i forbindelse med havne etc. Målet er at sikre tilstrækkelig adgang og en solid infrastruktur for kunderne i god tid, før systemet introduceres på markedet, oplyser Mercedes-Benz.

- De nationale og internationale initiativer for tidlig introduktion af Euro 4 og Euro 5 vil primært have appel til operatører, der arbejder med fjerntrafik. Med implementering af SCR-teknologien for overholdelse af Euro 4 og Euro 5 reglerne, har Mercedes-Benz lastbiler valgt en løsning, som er omkostningseffektiv for kunderne og samtidig er fremadrettet. Actros lastbiler til fjerntrafik vil være de første, der bliver udstyret med den nye SCR-teknologi, og det bliver i den første halvdel af 2005. Resten af modellerne vil løbende blive faset ind frem mod den fastsatte startdato for Euro 4. Vores kunder vil være i stand til at overholde Euro 5 allerede før dens officielle introduktion, oplyser Merceces-Benz Danmark.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078