23948sdkhjf

Så er det altså heller ikke værre

Underskud, hvad er det? Sådan kunne det passende lyde fra Kruså-vognmand og eks-folketingsmedlem Erik Jacobsen, som 9. januar fejrede 40 års jubilæum med et smil på læben og en - venligt ment - opsang til de af kollegerne, som altid hænger med hovedet.

Underskud, hvad er det? Sådan kunne det passende lyde fra Kruså-vognmand og eks-folketingsmedlem Erik Jacobsen, som 9. januar fejrede 40 års jubilæum med et smil på læben og en - venligt ment - opsang til de af kollegerne, som altid hænger med hovedet.



- Vilkårene for branchen er historisk gode. Der er ingen grund til at klynke. Og kan man ikke tjene penge under disse omstændigheder, så må man enten gå sine priser efter, eller også erkende, at man ikke er egnet som vognmand, siger Erik Jacobsen.

Ud over at være vognmand, har han siddet otte år i Folketinget for Venstre og han lægger ikke skjul på, hvad Christiansborg-politikerne mener om klynkeri fra vognmænd.

- Det gider de ikke høre på, siger han og peger på, at seriøs diskussion, sådan som vognmandsorganisationerne efter hans mening i dag leverer på fremragende vis, dét lyttes der til i trafikudvalget og Folketinget i det hele taget.

- Men jeg vil sige, at kan man med de historisk gode vilkår, der hersker i dag, ikke få en vognmandsforretning til at løbe rundt, ja, så er der ikke andre end én selv at bebrejde. Der er et opsving i gang, renten er så lav som nogensinde, lønningerne er moderate.

- Vil man være vognmand, må man regne sin pris ud, og sige nej, hvis ikke man kan få balance i tingene. Men alt for mange vil hellere bekrige hinanden end gå ind i et fornuftigt samarbejde. En seriøs vognmand behøver ikke køre med underskud, i hvert fald ikke mere end et år eller to. Så må man hellere erkende, at der ikke går og så blive ansat i stedet, siger Erik Jacobsen, som slår fast, erhvervet ikke har brug for "cowboys".

- Transporterhvervet er et seriøst erhverv. Og er der overkapacitet, må man lade markedskræfterne råde. Det tjener alle bedst, mener han.

- Vi har et godt erhverv, og vi har nogle virkelig gode organisationer. Men vi må gribe i egen barm. Ofte er vognmænd sig selv værst. Det duer ikke at tage et vognmandskursus og købe en lastbil og så spørge, hvor er kunderne og hvordan laver man en faktura, siger Erik Jacobsen, som ikke er bange for at stå frem med kritik af det erhverv, han holder så meget af.

- Jeg siger det i vognmændendes egen interesse.

Jeg har kun positivt at sige om situationen. I alle årene har jeg haft pæne overskud, som jeg så har investeret i ejendomme. Jeg har efterhånden en 4-5-6 ejendomme, som jeg godt kunne leve af, men det er meget mere spændede at være vognmand. Der er ikke to dage, som er ens, så derfor fortsætter jeg, siger Erik Jacobsen, som er 63 år.

Også Erik Jacobsens kone, Ella, har ydet en stor indsats i vognmandsfirmaet, hvor hun på sin beskedne facon altid har været der til at passe den daglige drift - ikke mindst i de 8 år Erik Jacobsen var i Folketinget. Sønnen Kenneth er nu ansat i firmaet som chauffør.

- Men om han har lyst til at tage over - og i givet fald hvornår, skal være hans helt egen beslutning, siger Erik Jacobsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093